cookies

Tuesday, January 7, 2014

[Novel] Dia Bestfriend Halalku -14-

Bab 14
Lengan Ardany dipaut erat. Nafas ditarik dan dihembus. Ard disebelah hanya tertawa kecil. Boleh pulak dia nervous? Lagi beberapa minit nak berarak masuk hall pulak tu!
“Okey ke?”
“Hah?”
“Kau okey ke tak ni?”
“Okey. Nervous sikit.” Balas Nuree lalu mata kembali dihalakan terus kehadapan. Tangan Nuree yang memaut tangannya ditepuk perlahan.
“Relax lah. Jalan and senyum aje kot.”
“Kau cakap senanglah. Kau lelaki. Pengantin perempuan macam aku ni kena fikirkan baju aku okey ke tak? Mekap okey ke tak? Sepadan dengan pengantin lelaki ke tak? Jalan macam mana? Kalau jatuh macam mana? Nak duduk pun kena hati-hati. Dah lah baju ni berat! Aku jalan pun dah macam itik.” bebel Nuree.
“Dapat pakai baju yang kau pilih pun merungut lagi?” tanya Ard. Nuree hanya mengerling. Tak sangka pulak Ard sudi jugak nak pakai baju pink.
“Baju memang marvelous walaupun colour dia urghh, you look beautiful but even prettier without any make-ups on, dan aku memanglah tersangat kacak tapi agak sepadan jugaklah kalau nak bersanding dengan kau.” Komen Ard sambil memandang Nuree atas bawah. “So, don’t you worry. Only my opinion is matter and I’m always right beside you if anything ever happen. Okey?” sambung Ard sambil menepuk-nepuk lembut kepala isterinya itu. Nuree mengeluh kecil lalu mengangguk. Gundah dihati sedikit terubat.
“Now jalan and senyum.” Pasangan ‘bestfriend halal’ itu kemudiannya berjalan perlahan memasuki hall. Riuh dengan tepukan dan lagu pengantin baru. Tak kurang juga decitan dan flash kamera yang mengiringi sepanjang perjalanan menuju ke pelamin yang terhias indah. Bertemakan warna putih yang disinari lampu-lampu neon cukup memukau mata memandang.

“ITIRA ke?” soal Ard yang duduk disebelahnya sebaik saja Nuree menamatkan panggilan. Badan kecil itu dihempaskan ke atas katil.
“Ha’ah..” jawabnya pendek sambil memejamkan mata. Penat bersanding belum hilang lagi. “Dia tak dapat datang. Ada urgent katanya, dia terpaksa pergi Jepun,” sambungnya lagi. Ard hanya merenung wajah Nuree yang sedang pejam itu. Ngantuk benar gamaknya. Nasib baik 4 rakaat sudah ditunaikan.
“Dia kata nak tebus balik majlis ni nanti and datang rumah kita. Dia suruh aku masakkan dia nasi minyak. Ada ke patut?” Omel Nuree lagi dan kini sudah kembali duduk.
“Patut apa? Kan kawan kau tu..”
“Haish.. Aku mana reti masak nasi minyak ni. Terpaksalah berguru dengan ibu mah..” Ard ketawa kecil melihat Nuree yang sudah menjuihkan bibir. Serupa kerja berat aje terpaksa dilakukannya.
“Syud, Itira… dia cakap apa masa kau bagitahu kita nak kahwin?” Ard menyoal isterinya.
“Kenapa tanya? Concern aje?” serius wajah itu bertanya. Ard menjadi pelik. Aik, tanya pun salah ke?
“Tak adalah. Kau pun tahu dia pernah ada hati dekat akukan.. aku saja tanya penerimaan dia macam mana. Lelaki idaman dirampas oleh kawan baik sendiri.. Parah tuh!” tutur Ard selamba sambil mengurut-ngurut goatie. Nuree sudah menganga. Lengan Ard segera menjadi mangsa cubitan berbisanya.
“Tak sayang mulut engkau ni kan?” tanya Nuree kegeraman. Cubitan masih belum dilepaskan. Kalau tidak memikirkan kengantukan yang sudah tahap cipan, bukannya lengan, telinga si Ard yang paling best dipulas-pulas. Biar capang macam Nabil Rajalawak baru tahu!
“Adooiii…” seringai suaminya perlahan. Sedaya upaya dia menahan kerongkong dari mengeluarkan kelunakan sopranonya. Ard menolak-nolak tangan ketam Nuree dan akhirnya dilepaskan juga.
“Aku tanya aje..” lengannya yang sudah memerah diusap perlahan.
“Saja aje kau ni kan? Suka buat aku rasa bersalah!” rajuk Nuree.
“Kenapa? Dia ada marah kau ke? Dia buli kau? Bagitahu aku, biar aku rotan-rotan dia!”
“Takde lah sampai macam tu.. Tapi ada dua hari jugaklah dia bagi silent treatment dekat aku. Ye lah, siapa tak marah kan? Aku yang sibuk kenen-kenenkan dia dengan kau, last-last aku yang kahwin dengan kau. Kalau aku yang kena memang aku pun marah..” Nuree teringat betapa payahnya dia hendak memberitahu Itira. Alasan yang diberikan adalah jodoh oleh keluarga dan dia tiada pilihan. Nasib baiklah Itira menerimanya tanpa banyak soal. Kalau Itira tahu Nuree yang memilih Ard kerana tidak mahu dikahwinkan dengan Hazique, putus sahabat agaknya mereka.
“Cakap aje lah yang memang jodoh kau dengan aku.. Kan senang..” Ard melentokkan kepala pada bahu Nuree. Nuree hanya membiarkan.
“Hmm… eh, jom makan. Aku lapar ni!” ajak Nuree.
“Aik? Kan tadi dah makan masa majlis tu. Takkan kau lapar lagi kot?”
“Mana lah kenyang makan seciput aje. Aku kan terpaksa control ayu tadi..” rungut Nuree pula.
“Siapa jugak suruh kau control ayu.. kalau kau melahap tadi orang bukannya kisah pun.” Omel suaminya.
“Tak ada orang kisah kau kata?  Habis nama baik papa tak perlu jaga ke? Nama baik family kita? Dah tu..” belum sempat Nuree menghabiskan celotehnya, Ard terlebih dahulu memotong.
“Okey okey okey… I know. Kau memang betul. Kau ajelah yang betul.”
“Apa kau cakap?” Nuree memusingkan badan yang memaksa Ard untuk mengangkat kepalanya semula.
“Nothing sayang.. Kau kata kau lapar kan? Pergi bersiap, sayang bawak sayang makan kat luar.. Yerrr?” Ard mengerdipkan matanya. Nuree hanya memasamkan muka namun dia tetap bangun untuk menyiapkan diri. Perut harus didahulukan!

SENYAP sahaja pasangan itu menjamu selera di restoran makanan segera 24jam itu. Nuree dengan Dinner plate combonya dan dihadapannya ada Ard dengan kopinya. Nuree busy melantak, Ard pulak syok sendiri renung isteri dia. Sudah hampir sebelas malam dan hanya tinggal mereka berdua dan 4 orang pelanggan lain dalam KFC yang agak luas itu. Sudahlah lagu tidak dipasang, orang berborak pun boleh dengar. Dah tu, tak ada orang yang berborak pun! Ard cuba menahan kantuk dengan meminum kopi dan pandang Nuree dalam-dalam.
“Apesal tengok aku macam tu?” tanya Nuree sambil membuat muka. Sementara tangan dan mulutnya saling bekerjasama meratah drumstik yang menjadi favourite si Nuree Syuhada.
“Aku hairan lah Syud. Dekat dalam court bukan main tegas lagi engkau. Tapi dekat luar? Hah, macam ni.” Kedua tangannya dihalakan pada Nuree sebelum kembali menopang dagu.
“Suka hati I lah..” dengan kereknya Nuree menjawab. Eh, ber-I pulak dia? Belum sempat Ard mengomen, Nuree menyambung katanya. “Cakap dengan kau ni, buat aku terkucil aje. aku nak gi toilet kejap. Jaga handbag aku.” Beg Gucci pemberian Ard itu sendiri dihulurkan pada si tukang kasi. Ard menjadi hairan. Perempuan selalunya masuk toilet mesti bawak bag kan? Untuk touch-up kan muka. Heh, tak adanya si Nuree ni nak touch-up bagai kalau keluar dengan aku. Kalau ajak time dia tengah pakai pijama, itu jugaklah yang dia pakai bawak keluar. Tinggal sarung tudung aje. Belum habis Ard mengumpat dalam hati, Nuree kembali untuk mengambil walletnya. Ceh! Ingat aku nak cekau duit bini sendiri ke apa? Omel Ard sendirian. Baru sahaja dia mengangkat beg itu untuk diletakkan pada tempat duduk sebelah, telefon milik isterinya berbunyi nyaring. Beberapa pasang mata memandang kearahnya. Fuhh! Sampai bergema restoren ni dibuatnya! Tu lah tak mau pasang lagu ke radio ke. Tengah jimat letrik ke apa diorang ni? Sempat Ard membebel dalam hati sebelum menjawab panggilan dari Itira itu.
“Assalamualaikum hello.” Itira dihujung talian menyambut salam.
“Err.. Ni bukan telefon Nuree ke?”
“A’ah. Dia pergi ladies. Ni Ard bercakap. Itira kan?” lama tiada jawapan dari si pemanggil.
Hello? Are you there? Hello?”
“Err.. ya. Husband Nuree rupanya. Nuree..Nuree ada?” eh, kan dah bagitahu tadi?
“Dia pergi ladies. Kejap lagi balik lah tu.”
“Kalau macam tu, nanti I call balik lah..” belum sempat Itira menamatkan panggilan, Ard terlebih dahulu menahan.
Wait! Dia dah ada ni. Tengah order something dekat counter.” Ard tertanya-tanya Nuree hendak menambah apa lagi. Pelahap sungguh! Kan ada seketul ayam lagi atas pinggan tu? Ish..ish..ish..
“Oh ye ke?” itu sahaja yang mampu dibalas Itira. Dia sendiri tidak menyangka yang Ard boleh jawab panggilannya. Dan yang paling parah, debaran itu masih ada.
“Ha’ah. Lapar sangat agaknya. Tak cukup makanan yang dah ada atas meja ni. Eh, Itira apa khabar?”
“I’m fine. By the way, congrates on your wedding kay? Sorry tak dapat datang tadi.”
“Its okay. My wife ada bagitahu..” Ard tak sempat menghabiskan ayatnya bila Nuree sudah pun menyergah bersama sedulang lagi makanan.
“Hoi! Apa main henfon orang ni?” telefon bimbit itu dirampas kasar. Ard hanya mencebik. Nak respect husband pun kena ajar jugak ke apa? Ard tidak mengambil hati langsung menarik dulang yang berisi wedges itu. Sementara Nuree busy berbual dengan Itira ada baiknya dia mengisi perut secara sembunyi-sembunyi.
“Dia nak apa?” soal Ard sebaik saja Nuree menyimpan telefon kembali kedalam beg.
“Hal kerja aje. Dia tanya pasal… wedges aku!” aik? Itira tahu Nuree order wedges ke apa tadi? Ard menjadi hairan.
“Eei.. Apasal habiskan wedges aku?” marahnya. Ooh.. Barulah Ard mengerti.
“Suka hati I lah..” balas Ard dengan mimik gedik kononnya meniru Nuree yang ber-I tadi dengannya.
“Baik kau ganti balik! Aku dah mengidam nak makan tadi tau!”
“Okey okey! Duit?” Ard menghulurkan tangan meminta wang. Memalukan!
“Eh, pakailah duit sendiri! Takkan dengan bini sendiri pun nak kedekut pulak?” berkerut dahi Nuree. Selama ni Ard selalu aje belanja dia itu ini, takkan lepas kahwin dia berubah jadi taik hidung masin pulak?
“Kalau ye pun, janganlah cakap kuat-kuat… Aku memain aje.” jawabnya perlahan. Kenapa anda selalu cakap kuat-kuat Mrs. Wife? Ard berdiri untuk melangsaikan hutang wedgesnya pada Nuree. Senyum saja pelayan KFC dikaunter itu bila Ard berdiri dihadapannya.
“Double okey? Dengan fries sekali. Boleh makan dalam kereta masa balik nanti.” Secomel kanak-kanak riang saja Nuree meminta. Ard hanya berpura-pura tidak mendengar namun tetap dipesan juga ‘menu sihat’ di Nuree tadi. Nasib baik tak jauh sangat kedudukan meja mereka dengan kaunter itu, kalau tak melaung melolong agaknya bini dia.
“Tak reti nak diet betul engkau ni kan? Gemuk baru tahu!” Ugut Ard sambil meletakkan plastik makanan diatas meja mereka. Baik tapau sedia. Faham dengan karenah Nuree yang selalu order lebih dari yang mampu makan dalam restoren ni. Makan dalam kereta ajelah.
“Takkan gemuk punya. Kadar metabolisme aku tinggi. Bukan macam kau. Makan sikit boroi. Lagipun aku dah kahwin, buat apa nak jaga body sangat kan?” selamba Nuree berkata.
“Kalau tak jaga body, husband lari baru kau tau!” tambah Ard lagi. Lupa seketika dia adalah suami kepada si kuat makan didepannya ini.
“Kau? Kau nak lari kemana? Or pada siapa? Ingat ada ke perempuan lain nak kat kau? Nasib aku ada tau.. So, jangan nak terfikir pun nak lari eh?” Ard ketawa. Ye lah tu takda perempuan nak kat aku. Itira tu?
“Aku takkan lari punya. Kau halau pun aku akan tetap stick dekat kau..” Ard mengangkat-angkat kening.
“Macam psiko aje aku dengar..” balasnya perlahan. Ard ketawa lagi.
“Sudah-sudahlah gigit tulang ayam tu. Jom balik. Dah lewat dah ni.. esok kena balik rumah ibu lagi.” ajaknya.
******
T. Elea

Thanks sudi baca. Sila komen anything untuk saya improve kay? ><

2 comments: