cookies

Saturday, November 30, 2013

[Novel] Dia Bestfriend Halalku -8-


Bab 8
Majlis perkahwinan Nuree dan Ard berlangsung dengan penuh kesederhanaan di rumah banglo tiga tingkat itu. Hanya akad nikah dan perkara wajib lain sahaja yang dilaksanakan. Waktu persiapan yang begitu singkat tidak mengizinkan majlis diadakan dengan lebih gah. Lagi pula majlis sebegini adalah lebih digalakkan dalam Islam.
Baru hari ini Ard menunjukkan muka selepas sebulan lamanya dia melancarkan misi M.I.Anya. Risau jugak sebenarnya dengan penerimaan Nuree selepas ini. Sudahlah sewaktu sesi pembatalan air sembahyang tadi wajah cemberut Nuree yang dia dapat. Sewaktu bergambar sahaja barulah ada senyuman manis yang tersungging. Itu pun kerana Kashaf sudah bising-bising. Pandangan maut dilemparkan isterinya itu sudah cukup membuatkan tangannya yang sudah sedia sejuk sewaktu shake hand dengan tok kadi tadi bertambah sejuk. Tak sempat nak terpesona dengan kecantikan Nuree, dia sudah diberi pandangan membunuh sebegitu. Haih..
‘Ini mesti kes terpaksa kahwin dengan aku ni. Ha ha!’
Sekitar pukul 10 malam barulah tetamu beransur pulang. Ahli keluarga dan jiran tetangga saja sudah cukup memenuhi rumah ini. Nasib baik pakai katering, kalau tak jenuh jugak nak mencuci periuk belanga nanti. Ard baru tiba dari rumahnya untuk menukar pakaian. Maklumlah, rumahnya dengan rumah papa kan selang dua buah rumah je. Tak payah susah-susah bawa baju.
Ard memanjangkan lehernya mencari kelibat Nuree. Nuree kelihatan sedang asyik berborak dengan abang kembarnya Kashaf. Ard pun angkat kakilah nak join diorang sekali. Dia dengan Kashaf Adriel pun agak rapat jugak sebenarnya. Cuma jarang berjumpa.
Nuree yang berbual rancak dengan Kashaf langsung tidak mengendahkan Ard disebelahnya. Kalau dulu lelaki itu yang mogok dengannya, biar kali ini giliran dia yang lancarkan perang dingin dengan Ard. It’s a war!
“Eh? Ard! Tak perasan pulak kau dah ada kat sini. Dari mana tadi?” Kashaf bertanya ramah.
“Dari rumah aku. Salin baju.”
“Amboi! Mentang-mentang rumah dekat aje!” Kashaf ketawa sambil menggeleng kecil.
Perhatian Kashaf kini teralih pada adik iparnya itu. Hatta, diorang pun berboraklah sampai lupa dunia. Pasal kerja lah, pasal kereta lah, pasal bola lah. Langsung tak menarik bagi Nuree, tak ada modal langsung hendak menyampuk! Nuree dah macam tunggul terpacak ditengah-tengah kedua lelaki itu.
Sampai hati abang tak pedulikan aku! Yang si Ard ni pulak, tak reti-reti nak balik rumah dia ke? Tak cukup rampas kasih sayang papa, dia nak rampas kasih sayang satu-satunya abang aku pulak? Memang nak kena dia ni! Nuree mendengus kasar lalu berdiri. Ard dan Kashaf masih jua seperti tadi. Macam menganggap Nuree tidak wujud pun ada.
Nuree mula angkat kaki dari situ,sakit hati dia tengok mereka berdua buat tak endah dengan dia. Benci! Mungkin kerana cuai, Nuree yang terpijak kain sendiri terjatuh elok punya landing atas riba Ardany. “Aah!”
Semua orang terpinga-pinga mendengar jeritan Nuree sewaktu terjatuh. Suasana diruang tamu yang tadinya riuh dengan suara sanak saudara berborak kini menjadi sunyi sepi. Semua mata tertancap pada Nuree yang terduduk ‘manja’ diriba Ard. Terus Nuree menjadi kaku dan statik tidak bergerak dek terlalu malu. Aduhai malangnya nasib! Dia memejamkan mata sambil menutup muka yang sudah merah padam macam udang terbakar dengan tapak tangan. Masa ni lah yang sesuai untuk aku pengsan. Ya Allah pengsankan aku!
Baru sahaja dia ingin bangkit, tiba-tiba dia rasa tubuhnya diangkat. Bila dia membuka mata, terkejut bukan kepalang melihat wajah Ard yang begitu hampir dengannya sampai boleh rasa deruan nafas si Ard. Muka Nuree bertambah merah, hatinya pulak sudah berdegup kencang lebih kencang dari tengok result SPM! Seluruh isi rumah sudah tersenyum-senyum dan ketawa melihat kelakuan spontan Ard. Tidak kurang juga ada yang mengusik pasangan pengantin baru ini. Nasib baik budak-budak semua dah tidur. Ini untuk tontonan 18 tahun keatas ya. Harap maklum.
“Err…Nuree kata, kaki dia sakit. Saya hantar dia naik atas dululah ye.” Ujar Ard cover malu. Dia sendiri tidak sangka dia boleh ‘ter’cempung Nuree.
“Elok lah tu. Dah naik, tak payah turun ye. Sembuhkan je kaki dia tu…” Perli makcik-makcik Nuree sambil tergelak-gelak. Nuree kembali menekup mukanya. Sampai tujuh keturunan pun belum tentu dia habis kena bahan dengan mak sedara dengan cousin-cousin dia yang berlambak tuh…
Aduyai malunyaaa!


SETIBANYA di bilik, laju saja dia meminta Ard menurunkannya. Bukannya kaki dia betul-betul sakit pun!
“Cepatlah turunkan aku!” arahnya tanpa memandang wajah Ard. Malu dengan family satu hal, malu dengan mamat ni lagi teruk tau tak! Mana aku nak letak muka aku yang cun nih?! Dalam peti ais okey tak?
“Nak jugak awak bercakap dengan saya ye? Ingatkan saya kahwin dengan orang bisu.” Sempat lagi Ard menyakat sambil menurunkan Nuree perlahan-lahan ke atas katil. Macam si Nuree tu sakit tenat aje lagaknya.
Nuree masih diam membisu. Wajahnya dipalingkan dari memandang muka kacak Ard. Mogok tetap jalan maa…
“Awak marahkan saya ke?” soalnya lembut habis. Kalah sikit dengan suara mak nyah. Hendak tergelak rasanya mendengar intonasi Ard. Suara tone sebegitu sememangnya sudah lali ditelinga Nuree kerana sudah acap kali Ard gunakan untuk memujuknya.
“Syud, cakaplah sesuatu. Kenapa awak diam je ni?” Ard masih tidak berputus asa.
Dia ni punyalah rindu dengan Nuree, minah ni boleh buat derk dengan Ard? Ard duduk disebelah Nuree di atas katil itu. Nuree memalingkan mukanya. Tak mau tengok Ard! Ard berpindah lagi ke sebelah kanan Nuree. Nuree berpaling kembali ke kiri. Ard sudah rasa berputus asa. Dia mengeluh kecil sambil berlalu ke bilik air. Dia belum solat Isyak lagi, niatnya hendak solat berjemaah bersama isterinya itu terpaksa dipendamkan. Marah sungguh Nuree dengan aku.


SUDAH tiga hari dia mendiami rumah Encik Arshad bermakna sudah tiga hari dia bergelar Mr. Suami kepada Nuree Syuhada. Tiga hari jugalah Nuree masih tidak mahu bercakap dengannya. Bercakap pun kalau papa ada sama. Tiga hari berturut-turut perang dingin ini berlarutan tanpa ada sebarang genjatan senjata. Yang ada hanya permainan mata. Ard pandang Nuree, Nuree jeling dia. Dan selama tiga hari ini jugaklah Ard terpaksa tidur diatas sofa di ruang tamu itu. Tiga hari lamanya, Ard berpura-pura tidur lambat dan melayan Kashaf menonton bola padahal bukannya dia minat sangat pun. Berapa banyak punya ‘tiga hari’!
Bila semua penghuni rumah itu masuk tidur barulah dia melabuhkan kepala di sofa empuk itu. Dia hanya solat, mandi dan menukar baju sahaja di dalam bilik Nuree. Di dalam bilik itu bukannya ada sofa, cuma ada beberapa kerusi berbentuk tangan untuk bersantai. Nak minta Nuree bentangkan comforter pulak dia dah cuba tapi gadis itukan masih dalam mode perang dingin dengannya, surelah tak kena layan. Nak tidur atas katil? Alamatnya terbaliklah rumah ni oleh si Nuree.


SELEPAS membaca beberapa doa sambil meniup-niup pintu bilik Nuree, tanpa salam dan ketukan dia main aci redah masuk je.
“Arghhhh!” Nuree menutup dadanya menggunakan tangan. Ard yang terpempan melihat Nuree  hanya berkemban dengan rambut yang basah meneguk liurnya beberapa kali. Alamak! Salah timing la pulak! Segera Ard berpusing membelakangi Nuree.
“Sorry awak! Sorry sesangat! Saya tak sengaja.” suara Ard melambangkan penyesalannya masuk tak ketuk pintu tadi. Baru ingat nak buat drama dengan hero tetiba masuk bilik heroin dan memujuk heroin dengan romantisnya, dah jadi macam ni pulak.
“Tak sengaja ke memang sengaja nak skodeng aku?”
“Tak sengaja lah. Saya tak ada niat pun nak skodeng awak. Sumpah! Mana saya tahu awak tengah mandi.” Ard yang masih membelakangi Nuree mengangkat tangan tanda sumpah.
“Boleh caye ke?”
“Percayalah. Buat apa saya nak skodeng awak?” nada Ard pun sudah seperti berputus asa. Badan dipusingkan kearah Nuree. Aik? Dah siap pakai baju? Pantas gila. Kempunan aku macam ni..
“Habis tu kau masuk bilik ni nak buat apa?” Nuree menuju ke meja solek lalu menyisir lembut rambut panjangnya yang masih basah. Berpura-pura selamba. Perlahan-lahan, Ard duduk di birai katil. Wanginya!
“Saya nak selesaikan masalah kita. Kalau tak, sampai bila-bila pun awak mesti taknak cakap dengan saya kan?” Nuree hanya mencebik dan dapat dilihat oleh Ard melalui cermin meja solek itu.
“Kau nak selesaikan macam mana?” Nuree menghadap Ard seketika lalu kembali melihat cermin dan menyapu losen di tangannya.
“Sebelum tu saya nak tanya, awak menyesal ke kena paksa kahwin dengan saya?”
“Menyesal pun dah tak guna. Dah aku sendiri yang buat keputusan ni. Daripada aku kahwin dengan Hazique Isqandar yang bapak segala buaya di darat, lautan dan udara tu, baik aku kahwin dengan bestfriend aku.”
“Macam mana dengan Fakhrul?” duga Ard sengaja.
“Aku tak tahu dia dekat mana! Kau ni tanya macamlah kau tak tahu! Bukan ke kita sama-sama cari dia selama ni? Kalau aku tahu dia dekat mana, takde nya aku nak kahwin dengan kau. Mesti aku dah suruh dia merisik aku sebulan lalu. Itu syarat papa! ” mata Nuree yang memerah seperti hendak menangis membuatkan Ard kaget. Memang dia tahu semua itu tapi dia sengaja bertanya. Kasihan Nuree. Ard melangkah perlahan kearah Nuree. Kepala isterinya itu ditepuk perlahan menenangkan Nuree.
“Saya minta maaf.”
“Kenapa pulak kau yang minta maaf.” Nuree mengelak dari sentuhan Ard. Didepan semua dia memang nampak tabah dan kuat, tapi di depan Ard dia tidak pernah bisa sembunyikan perasaannya.
“Sebab saya buat awak ingatkan semua tu. Sebab saya tinggalkan awak sebelum ni. I’m so sorry. Awak maafkan saya tak?”
“Aku boleh maafkan. Only if you explain why.” Mata bundar milik Nuree menikam mata Ard melalui cermin meminta penjelasan. Takkan nak beritahu papa dia yang suruh pulak?
“Sebab.. saya pergi cari perempuan yang saya cinta. So I don’t have to marry you.” Alasan yang baru dia reka. Nuree teringat yang Ard pernah menceritakan tentang gadis yang disukainya dalam diam. Ard pergi cari perempuan tu rupanya..
So? Did you found her?”
I did. Saya masih bertepuk sebelah tangan till the last moment. So, saya pun kahwin dengan bestfriend saya ajelah.” Ayat dicuri.
“Sebab tu aje?” disebabkan instinct sebagai peguam, Nuree rasa alasan itu belum cukup.
Yes. And lepas ni jangan tanya lagi. We both have to move on.” Cepat-cepat Ard menamatkan topik itu.
Fine.”
“Jadi awak dah maafkan saya?” Rambut Nuree pula diusapnya lembut. Nuree mengangguk. Kalau tak dimaafkan, siapa nak jadi BBF dia lagi kan?
Thank you dear..” Ard tersenyum kelegaan.
“Cantik rambut awak. First time saya nampak semenjak awak start pakai tudung ni.” Puji Ard. Nuree mula memakai hijab setelah menginjak ke sekolah menengah, itu pun sebab Ard selalu cakap perempuan nampak lebih elok bila ‘menutup’ dari ‘membuka’. Mungkin pada mulanya disebabkan Ard, tapi hatinya ikhlas kerana Allah S.W.T dan Ard hanyalah perantara hidayahnya itu.
“Kau ni Ard! Could you please stop using saya-awak! Buang tebiat ke apa? Geli dowh!” Nuree buat muka. Dia sebenarnya agak segan bila teringatkan ada lelaki lain yang sudah melihat mahkota dirinya itu selain papa dan abang Kashaf.
Ard duduk kembali ke birai katil. Setelah segala macam jenis krim sudah ditempek, Nuree turut mengambil tempat di sebelah Ard. Ard tersenyum kecil. Tengok! Dia dah cool down balik. Alah, si Nuree ni mana boleh tahan merajuk lama-lama dengan Effan Ardany.
“Yang kau tersengih-sengih tu kenapa?” sergah Nuree.
“Aih. Sengih pun salah? Ya lah, saya guna saya-awak sebagai kata ganti diri sebab kitakan dah jadi suami isteri. Tak sweet lah pakai aku kau ni.” Senyuman Ard makin melebar.
“Eei.. Tak kuasa aku nak bersweet-sweet dengan kau. Lagipun ingat sikit eh, kau tu bukannya suami aku yang sah!”
Kening Ard bertaut.
“Tak sah apanya? Rukun nikah semua setel kot. Aku akad kau pun sekali lafaz je tau.Sijil kahwin kita je belum keluar lagi.” bangga Ard menuturkannya. Teringat kini Nuree adalah haknya, miliknya.
“Memanglah. Kita ni suami isteri yang sah dari segi agama and undang-undang negara…”
“Tau pun! Dah tu?”
Nuree menjegilkan matanya. Pantang bila dia belum habis cakap tapi dah kena potong. Nanti ada lidah pulak yang kena potong.
“Tapi kau tu bukannya suami aku yang sah dihati aku ni!”
Ard berkerut dahi lagi. Tanda tak mengerti. Bini aku melalut apa ni? Nuree mengeluh kuat. Grrr.. Dah keluar balik dah penyakit Sindrom Blur dia tu.
“Macam ni Ardanyku sayang. Simple punya ayat aku bagi kau paham eh. Kita ni kahwin pun sebab papa and your parents. Kahwin tanpa rasa cinta. Maknanya sah di atas kertas aje lah, tak sah dihati.” Ard tersenyum  manis walaupun hatinya koyak rabak mendengar pengakuan Nuree. Hati dia bukan milik aku…
“Macam mana awak tahu?”
Nuree menjongket bahu.
“Alah, aku tau lah. Kau kan BFF aku. We love somebody else and just about to move on kan? Kau sendiri yang cakap.Kita berada dalam situasi yang sama my BFF..” bahu Ard ditepuk perlahan sempat berdrama. Nampaknya dia sudah redha dengan perkahwinan ini. Ard membiarkan Nuree dengan tanggapannya. Belum tiba masanya. Masih terlalu awal.
 “Tapi dah naik pangkat tau. BFF yang ni, halal kau nak pegang. Lepas ni tak adalah dosa kalau kau tertarik tangan aku macam selalu pun.” Ujar Ard sambil mengangkat-angkat keningnya yang lebat.
“Ha’ah lah. Best jugak tu.” Mata Nuree membulat. Berminat benar dia dengan kenyataan yang satu itu. Segera Nuree mengenggam tangan Ard. Dipautkan jemari mereka. Ard agak terkejut dengan perbuatan Nuree. Fuh! Menggugat iman sungguh Nuree ni! Selamba gila! Kang kena terkam malam karang, jangan salahkan aku!
“Eh, tak rasa berdosa lah.” Nuree menggeleng-geleng sambil tersengih. Tangan Ard masih dalam genggaman.
“Cuma rasa…” Nuree memejamkan matanya. Gulp! Dia pun rasa apa yang aku rasa ke? Ard bermonolog dalam hati. Peluh dingin memercik.
“Tangan kau sejuk sangat...” Nuree mengecilkan mata memandang Ard.
“Kau takut dengan aku eh? Eei, macam anak dara masa malam pertama aje kau ni! Yucks! Its so gay!” Nuree melepaskan genggaman sambil membuat muka.
“Man..mana ada! Aircond bilik kau ni kuat sangat.” Ard cuba berdalih. Nuree hanya mencebik. Tak mahu mengaku pulak mamat ni.
“Emm Syud. Kalau aku, eh silap! Kalau saya nak tidur dalam bilik ni boleh? Tak lena lah tidur kat luar tu. Takut pulak ada orang nampak. Nanti diorang fikir yang bukan-bukan pulak.”
Nuree ketawa kuat melihat muka mintak simpati Ard. Comel aje!
“Alololo.. Cian diye tak dapat tidur dalam bilik.” Nuree masih dengan tawanya, menuju ke almarinya untuk mengambil Toto.
“Tu lah awak. Tiga malam tau saya tidur atas sofa kat ruang tamu tu tu. Naik sengal belakang saya ni hah.” Rengek Ard manja.
“Eii, dasar anak manja! Tu baru tiga hari okey. Belum sebulan.” Sindir Nuree. Terkena batang hidung sendiri!
Wait. Kau suddenly gone sebab nak cari awek aje kan? So kenapa langsung tak call or mesej aku?”Comforter dihempas kebawah dan Nuree mula bercekak pinggang.
“Err.. Syud! Lipas!” jerit Ard sambil menunjukkan kaki Nuree. Tahu benar Ard akan kegelian Nuree terhadap binatang yang satu itu. Menjerit isterinya itu sambil melompat keatas katil. Misinya untuk mengalih perhatian Nuree berjaya!
“Pijak dia! Pijak dia!” Nuree memejamkan mata sambil tangannya erat mengenggam lengan Ard yang sedang menahan ketawa. Tangan kirinya pula masih menunjuk-nunjukkan tempat dia berdiri tadi, menyuruh Ard membunuh makhluk perosak itu. Kalau betul-betul ada insyaAllah dia akan pijak untuk Nuree, tapi hakikatnya?
“Dia dah lari dah. Tak sempat nak pijak.” Selamba Ard berbohong. Nuree membuka mata lalu melilau mencari kelibat makhluk itu.
“Its ok. Nanti besok, Ard sembur ridsect.” Tambah Ard meyakinkan Nuree makhluk itu benar-benar ada tadi.
“Jangan lupa tau! Nanti dia datang balik!”
“Ya lah. Dah, pergi sambung bentang tempat beradu beta tu!” Nuree turun dari katil menyambung tugas pertamanya sebagai seorang isteri.
“Tapi kiranya kita ni dah kosong-kosong balik lah ye?”
Hanya jelingan yang dilemparkan.
Deal?” tanya Ard lagi.
What so ever! Tu, tempat tidur kau dah siap. Silalah beradu ya tuanku Ardany… Patik jugak dah nak check in ke alam mimpi ni tuanku.” Nuree menolak-nolak tubuh Ard yang masih elok bersimpuh di atas katil empuknya.
“Taknak temankan beta tidur kat bawah ni ke?”
“Tak kuasa patik tuanku. Tuanku tidurlah sorang-sorang ya.”
“Tak pulak awak takut dengan saya eh? Buatnya saya terkam awak bila awak dah tidur macam mana?” Ard menakut-nakutkan Nuree yang sudah berbaring menunggu waktu untuk lena.
“Try me. Aku ada karate after all…” kata-kata Nuree tehenti disitu. Apabila kedengaran dengkuran halus dari atas katil, tahulah Ard cinta hatinya itu sudah masuk ke alam mimpi. Cepatnya dia lena? Abang pun nak tidurlah, see you in dream sayang
Ard hanya ketawa kecil dengan monolog dalamannya sebentar tadi. Baru guna saya-awak pun Nuree dah geli, apa lagi abang-sayang kan? Lainlah masa diorang belum jadi bestfriend yang halal, bersayang aje memanjang. Nuree..Nuree... I will make sure you call me ‘abang’ someday….
******
T. Elea
Trimas sudi baca! So, setakat ni macam mana cerita dia?

Pendapat or komen kalian amat saya hargai and perlukann! :D

4 comments:

  1. Awesome and kelakar . well done . sya suke . Hehe . naty update lagi ek :D

    ReplyDelete
  2. arghhhhhhhhhh...so sweet..AWESOME....

    ReplyDelete
  3. Ada novel ke?lau ade dm email sy ye..irnijinsasram@gmail.com..tq

    ReplyDelete